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Zitat:Original von coolchevy
úm sich zu qualifizieren braucht man heutzutage bei den top fuelern knapp 8000PS bei 8 Litern Hubraum Limit.
das entspricht einer Literleistung von 1000PS was momentan das maximum darstellt.
mehr geht schwer
Na ja. Diese Literleistung hatten offenbar bereits schon BMW-Formel 1 Turbo-Motore Mitte der 80er.
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Sam das stimmt so nicht ganz
es ist wesentlich "einfacher" 1000PS Literleitung aus einem 1l Motor zu holen wie das ganze zu extrahieren und 8000PS aus einen 8l Motor.
Ausserdem hatten die damaligen F1 turbos auch 1.5 Liter bei 1400PS @ über 5 bar Laderdruck, der ja erst 89 oder so auf 4 bar begrenzt wurde.
ein Motor der 1000PS aus 1l Hubraum macht macht nicht automatisch 2000PS aus 2l nur weil er nun doppelt so gross ist, da steckt viel mehr dahinter
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Ja, im Quali Modus, mit etwa vier bar Ladedruck! (Edit: dann eben sogar mit über 5 bar)
In ner älteren Motor Klassik war mal ein Bericht über diese Motoren, und laut Paul Rosche waren nach einer solchen Quali Session die oberen Pleuelaugen etwa 1mm oval!!
Aber die Top Fuel Motoren müssen ja zwischen zwei Revisionen auch nur etwa 90 Sekunden halten ("Warmup" / Burnout / Lauf)...
Heinz, hattest du das mal geschrieben (oder aus nem .com Forum zitiert?), dass bei so einem Top Fuel Motor sogar die Nockenwelle unterschiedliche Steuerzeiten hat, um die Torsion der Kurbelwelle auszugleichen??!!
Gruss, Bernd
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ja so ist es da sich die Kurbelwelle durch die enorme Torsion um bis zu 20 Kurbelwellengrade "verbiegt"....
Leonie: die 4 bar kommen daher weil die FIA damals ich glaub 1989 wegen der Turbo Dominanz den Ladedruck auf generell 4 bar begrenzt hat. 87/88 gab es die noch nicht und da wurde mit wesentlich mehr Laderdruck gefahren im Quali, manche munkeln bis zu 7 bar da im Renntrim bei ca. 4 bar hatten die knapp 900-940PS und der Unterschied zu den 1400PS im Quali muss ja woher kommen. Der Motor war nach dem Quali Schrott, damals konnt man ja unbegrenzt tauschen.
Allerdings waren da auch Sprit im Einsatz der sicher alles andere als gesund war.......
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Zitat:Original von coolchevy
ja so ist es da sich die Kurbelwelle durch die enorme Torsion um bis zu 20 Kurbelwellengrade "verbiegt"....
Heinz, sind die 20 Grad bezugnehmend auf ne 360-Gradscheibe gemeint ?
Gruß Didi
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ahem, was glaubst?
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Zitat:Original von coolchevy
ahem, was glaubst?
ich glaub nicht, das sich die 20° auf 360° beziehen....oder doch?...nee ich kanns mir net vorstellen
Alles was du sagst, sollte wahr sein. Aber nicht alles was wahr ist, solltest du auch sagen.Voltaire
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Klar Heinz,
aber 20 grad sind schon ne Hausnummer.
Wenn die KW durchgängig ist, kann man die Verdrehung ja mit ner 2. Stoblampe messen.
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doch ist so............20 Grad von 360 Grad...
hier mal ein paar facts von NHRA.com zum nachlesen (allerdings schon ein paar jahre alt, hat sich schon wieder einiges getan in Bezug auf Leistung), bestätigte mir Dwayne auch auf mein ungläubiges Staunen. Dwayne ist ein Saufkumpel aus meinen good ol USA days und jetzt beim USarmy.com Team als Techniker tätig. Wenn die Wellen was haben werden die nicht neu geschliffen sondern quasi den nächsten Klassen durchgereicht wo sie weniger belastet werden - so eine ARt Recycling bis sie nicht mehr zu gebrauchen sind. Solche Wellen sind sehr sehr teuer.
* One dragster's 500-inch Hemi makes more horsepower then the first 8 rows at Daytona.
* Under full throttle, a dragster engine consumes 1 1/2 gallons of nitro per second, the same rate of fuel consumption as a fully loaded 747 but with 4 times the energy volume.
* The supercharger takes more power to drive than a stock hemi makes.
* Even with nearly 3000 CFM of air being rammed in by the supercharger on overdrive, the fuel mixture is compressed into nearly-solid form before ignition. Cylinders run on the verge of hydraulic lock.
* Dual magnetos apply 44 amps to each spark plug. This is the output of an arc welder in each cylinder.
* At stoichiometric (exact) 1.7:1 air/fuel mixture (for nitro), the flame front of nitromethane measures 7050 degrees F.
* Nitromethane burns yellow. The spectacular white flame seen above the stacks at night is raw burning hydrogen, dissociated from atmospheric water vapor by the searing exhaust gases.
* Spark plug electrodes are totally consumed during a pass. After 1/2 way, the engine is dieseling from compression-plus the glow of exhaust valves at 1400 degrees F. The engine can only be shut down by cutting off its fuel flow.
* If spark momentarily fails early in the run, unburned nitro builds up in those cylinders and then explodes with a force that can blow cylinder heads off the block in pieces or blow the block in half.
* Dragsters twist the crank (torsionally) so far (20 degrees in the big end of the track) that sometimes cam lobes are ground offset from front to rear to re-phase the valve timing somewhere closer to synchronization with the pistons.
* To exceed 300mph in 4.5 seconds dragsters must accelerate at an average of over 4G's. But in reaching 200 mph well before 1/2 track, launch acceleration is closer to 8G's.
* If all the equipment is paid off, the crew worked for free, and for once NOTHING BLOWS UP, each run costs $1000.00 per second.
* Dragsters reach over 300 miles per hour before you have read this sentence.
Did you know …
… that the nitromethane-powered engines of NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars produce approximately 7,000 horsepower, about 37 times that of the average street car?
… that one cylinder of the eight cylinders of a Top Fuel dragster or a Funny Car produces 750 horsepower, equaling the entire horsepower output of a NASCAR engine?
… that the gasoline-powered engines of NHRA Pro Stock cars produce about 1,200 horsepower, about eight times that of the average street car?
… that an NHRA Top Fuel dragster accelerates from 0 to 100 mph in less than .8-second, almost 11 seconds quicker than it takes a production Porsche 911 Turbo to reach the same speed?
… that an NHRA Top Fuel dragster leaves the starting line with a force nearly five times that of gravity, the same force of the space shuttle when it leaves the launching pad at Cape Canaveral?
… that an NHRA Funny Car is slowed by a reverse force more than seven times that of gravity when both parachutes deploy simultaneously?
… that NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars consume between four and five gallons of fuel during a quarter-mile run, which is equivalent to between 16 and 20 gallons per mile?
… that NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars use between 10 and 12 gallons of fuel for a complete pass, including the burnout, backup to the starting line, and quarter-mile run?
… that NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars travel the length of more than four football fields in less than five seconds?
… that NHRA Top Fuel dragsters can exceed 280 mph in just 660 feet?
… that from a standing start, NHRA Top Fuel dragsters accelerate faster than a jumbo jet, a fighter jet, and a Formula One race car?
… that a fuel pump for an NHRA Top Fuel dragster and Funny Car delivers 65 gallons of fuel per minute, equivalent to eight bathroom showers running at the same time?
… that the fuel-line pressure for NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars is between 400 and 500 pounds, about 20 times greater than the pressure on passenger-car fuel pumps?
… that depending on size and angle, the large rear wing on an NHRA Top Fuel dragster develops between 4,000 and 8,000 pounds of downforce?
… that the 17-inch rear tires used on NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars wear out after four to six runs, or about two miles? Some brands of passenger-car tires are guaranteed for 80,000 miles.
… that it takes just 15/100ths of a second for all 7,000 horsepower of an NHRA Top Fuel dragster engine to reach the rear wheels?
… that it's desirable for an NHRA Top Fuel dragster to race with its front wheels inches off the ground for about the first 200 feet of the run? This ensures proper weight transfer to the rear wheels, a crucial part of a good launch and quick run.
… that the nitromethane used to power the engines of NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars costs about $30 per gallon?
Sources: NHRA Communications and Technical Departments, NHRA race teams, motorsports equipment manufacturers
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